poniedziałek, 20 marca 2023

21 marca - Światowy Dzień Poezji

21 marca od roku 2000 obchodzony jest Światowy Dzień Poezji. By docenić poezję, jesienią 1999 roku ustanowiło go UNESCO.

Parę tygodni temu Biblioteka otrzymała zeszyt w kratkę z ręcznie napisanymi wierszami opiewającymi zabytkową architekturę i inne zjawiska w Żaganiu i powiecie żagańskim. Autorką zbioru Żagań – dziecko Bożego Grobu jest pani Katarzyna Jasztal, poetka ze Starachowic, od 2004 roku członek Stowarzyszenia Poetów Ziemi Świętokrzyskiej. Do rękopisu dołączona była, również odręcznie napisana, notatka o przekazaniu ich Bibliotece do dowolnego wykorzystania. Po rozmowie telefonicznej z Autorką, uzgodniłyśmy, że stopniowo będziemy je publikować w Internecie.

Parę dni temu pani Katarzyna przysłała nam kolejny zeszyt, a w nim zbiór wierszy Lubaczów w pocztówce wiersza oraz  mniejszy  zbiór pt. Papusza - ptak zniewolony zawierający ponad 20 pięknych wierszy o naszej Patronce, Papuszy. Niektóre z nich opatrzone są cytatami utworów innych poetów.

Dzisiaj, z okazji Światowego Dnia Poezji publikujemy jeden z nich, a wkrótce ukażą się wszystkie J


Co mi jest?

„ Poeci są potępieni, ale nie są ślepi,

widzą oczy aniołów”

                                                                            William C. Williams

Spowiadam ci się lesie, kapłanie istnienia,

Któryś mi na chrzestnego ojca wybrał cienia,

Że nie wiem, co się dzieje ze mną w dzień i w nocy?

Już się o to pytałam liści szumnych warkoczy.

 

Wszystkich rzek, stawów, jezior któreśmy mijali,

Co za błędny duch piętno mi na duszy wypalił,

Że widzę świat inaczej? Gwiazdy coś mówią świecąc,

Krople wina deszczu w puchary traw lecą.

 

Burza, cygański rumak iskrę pioruna krzesze

Kopytem wiatru, do czardasza porywa chmur rzeszę!

Czy jeszcze kiedyś świat, jak bracia moi zobaczę?

Za odmieńca mnie mają! W poduszkę runa płaczę,

Skąd u mnie takie wizje? Przecież jestem bez szkoły!

- Ale jesteś poetką… - szepczą mi w sen anioły.

                                             Katarzyna Jasztal, Starachowice 2023




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz